Thomas Lipton – springpojken som blev tekung

Thomas Lipton föddes 1850 i Glasgow, dit hans föräldrar hade flyttat från Irland för att söka lyckan i den blomstrande skotska industri- och sjöfartsstaden. Hans pappa hade lyckats arbeta ihop ett startkapital, och med det startade han en liten livsmedelsaffär på en av stadens bakgator. Thomas visade tidigt ett ivrigt intresse för affären. Mamman hade ordnat så att en bonde i hennes hemtrakter på Irland varje vecka skickade över matvaror som lille Thomas fick hämta i hamnen med sin skottkärra.

På den här tiden fanns inget skoltvång, och vid nio års ålder beslöt sig Thomas för att sluta skolan och själv tjäna pengar. Han fick snart jobb som springpojke i en liten bod längre in i Glasgow, och efter en vecka kunde han lämna över sin första lön till sin mamma.

Ovanligt sinne för affärer

Thomas var redan som liten utrustad med ett ovanligt affärssinne. Det berättas att han en dag stod inne i sina föräldrars affär och såg på när pappan arbetade, och när den sista kunden hade gått sade Thomas, knappt tio år gammal: "Varför låter du inte mor sälja äggen i stället? Hon har ju mindre händer än du, och då ser äggen större ut."

Vid femton års ålder utvandrade Thomas till Amerika där han stannade i några år. Här fick han tillfälle att grundligt sätta sig in i amerikanska affärsmetoder. Han insåg att varorna hemma i Glasgow var lika bra som de amerikanska, men att man hemma inte förstod att puffa för dem på samma sätt som amerikanerna. Till slut blev hemlängtan för stark, och Thomas återvände till Glasgow med en säck vetemjöl och en amerikansk gungstol som present åt sin mamma.

Den dag han fyllde 21 år öppnade han en egen affär i Glasgow – den första i sitt slag av de otaliga "Lipton markets" som med tiden skulle växa upp överallt i engelska och skotska städer. Själva affären var ganska liten, men han lade ner en enorm energi på att hålla den ren och inbjudande. Thomas arbetade iklädd en vit overall och förkläde, och på kvällarna strålade hans lilla butik av ljus på en i övrigt mörk gata. Hans varor – smör, ägg och skinka – fick en strykande åtgång. Redan vid trettio års ålder var han miljonär.

Köpte teplantager

En orsak till Thomas framgångar var att han sålde utmärkta varor till låga priser och lade fram dem på ett inbjudande sätt. Genom att alltid köpa kontant och direkt av producenten kunde han få ned priserna. Efter en tid skaffade han egna lantgårdar som levererade de varor han behövde, och 1890 tog han en ångbåt till Ceylon, där han köpte mark och anlade egna teplantager. Teet packades i gula paket, och dess slogan var "Direct from Teagarden to Teapot". Succén var given.

Författare: Eva Häggmark   

Thomas Lipton