Lux fick en ny doft

Kameror kan vara väldigt närgångna ibland, därför faller Christina Schollins val av ansiktstvål på Lux.

Efter flera år av utvecklingsarbete fick Lux en ny doft 1962. Lux var den ledande tvålen på marknaden, och den sålde dubbelt så mycket som någon konkurrenttvål. Men, som det stod i Unilevers personaltidning Unisont: "hur bra en vara än är så kan den göras ännu attraktivare för kunden. Detta också när de regelbundna undersökningarna av 'vad folk tycker om Lux' ger idel goda resultat."

Tvålen hade inte fått ny doft på 20 år, och modet påbjöd under början av 1960-talet lite tyngre dofter än tidigare. I arbetet med att ta fram den nya parfymeringen testades en rad olika parfymer, också den ordinarie Lux-doften. Och vid ett blindtest blev det en avgörande poängvinst för den nya parfymen som var en originalkomposition för Unilever.

Tio sportbilar lottades ut

En stor tävling utlystes för att lansera doften, och bland annat lottades tio sportbilar av märket Renault Floride ut. I varuhuset Epa vid Sergels torg i Stockholm arrangerades en hel Lux-vecka med anledning av tävlingen. Attraktionerna var en prisbil, "söta flickor i Lux-färgerna" och Christina Schollin, som signerade tusentals foton med Lux-hälsningar. Även från Göteborg, Malmö och Uppsala rapporterades olika specialarrangemang.

Men det var inte bara den nya doften som man ville rikta kundernas uppmärksamhet mot. Tvålen hade även fått en något rundare form som gav ett bättre grepp, omslaget hade anpassats efter det som gällde internationellt och stansningen av tvålen hade gjorts renare och modernare i stilen.

"Allt det här låter ganska enkelt, men det görs inte på en höft och absolut inte på en kafferast", sa Lux-tävlingsledaren, herr Hans Brun, om den nya tvålen.

Författare: Eva Häggmark   

Kameror kan vara väldigt närgångna ibland, därför faller Christina Schollins val av ansiktstvål på Lux.

Kameror kan vara väldigt närgångna ibland, därför faller Christina Schollins val av ansiktstvål på Lux.