Rexona – en produkt i många former

Märket Rexona skapades ursprungligen i Australien år 1900 av en apotekare och hans fru. Men det dröjde ända till 1969 innan det lanserades i Sverige. I mitten av augusti det året hade Unilevers dotterbolag försäljarkonferens på Lidingö. Huvudpunkt på programmet var lanseringen av den nya deodoranttvålen Rexona. En stor annonskampanj i hela den svenska pressen satte i gång, och totalt fick Rexona 78 helsidor i pressen, en jättekampanj på den tiden.

Deodoranttvålen hade tidigare testats i sydvästra Sverige. Annonseffekten i testområdena var positiv. Framför allt hade man lyckats få in deodoranteffekten i konsumenternas medvetande, skrev man i Unilevers personaltidning Unisont. Rexona innehöll en kombination av bakteriedödande ämnen som hindrade svettlukt på huden. Tvålen var "inte avsedd att ersätta transpirationsmedel som ju normalt bara används under armarna". Förutom deodoranteffekten var tvålen överfettad och gav ett mjukt och rikligt lödder.

Antiperspirant lanserades 1972

Tre år senare, 1972, lanserades Rexona antiperspirant. Produkten beskrevs som lämplig för såväl kvinnor som män. Den såldes i två olika sprayförpackningar: 210 respektive 130 gram. De kostade 11:75 respektive 9 kronor, vilket motsvarar cirka 80 och 60 kronor i dagens pengavärde (hösten 2012).

År 1975 lanserades Rexona som roll-on. Den torkade snabbt efter applicering och var också den en antiperspirant som var verksam mot lukt och fukt. Produkten fanns i två doftvarianter – en som betecknades som "modern och fräsch" och en med en lite "tuffare" doft.

Kladdfritt under armarna

I början av 1984 lanserades Rexona Dry Stick, ett stick med antiperspiranteffekt. Den var lika effektiv som en roll-on, och de flesta sticks som såldes i Sverige på den tiden hade bara deodoranteffekt. I Unisont skrev man att den stora fördelen med produkten var att den var så behaglig att använda. Det var dessutom kladdfritt – "användaren behöver inte utföra någon 'fågeldans' för att få deon att torka. Man kan ta på sig kläderna direkt!" Dessutom var det alkoholfritt, vilket gjorde det mycket milt mot huden. Under hösten samma år kom Rexona Dry Stick for Men.

I maj 1985 lanserades duschkrämen Rexona Dusch i en halvgenomskinlig flaska med upphängningskrok. Under hösten 1987 fick Rexona Dusch en ny, internationellt framgångsrik förpackning i två varianter. "Sport" var avsedd för män. Den kunde även användas som schampo. "Creme" i rosa förpackning hade en krämig konsistens som var varsam mot huden. Den var avsedd för kvinnor.

Författare: Eva Häggmark   

Rexona-tvålar, 95 gram och 140 gram samt Sport 95 gram.